رفتن به مطلب
goto847

فرهنگ کار و تجارت در برزیل- بخش دوم

پست‌های پیشنهاد شده

گروه‌های کاری
اگر می‌‌خواهید در برزیل یا در کار کردن با همکاران برزیلی در تیم‌های بین‌المللی موفق باشید، فرصتی فراهم کنید که همه اعضا فرصت آشنایی و تحکیم روابط دوستانه با یکدیگر را پیدا کنند. این بدان معنا است که شکل گرفتن یک گروه کار برزیلی ممکن است در مقایسه با فرهنگ‌هایی مانند انگلیس به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد. اعضای گروه باید دقیقاً از نقش و مسئولیت‌های خود و دیگر اعضا در گروه مطلع باشند. آن‌ها دوست ندارند در حوزه مسئولیت یکدیگر دخالت کنند. علاوه بر این، اگر نقش افراد دقیقاً روشن نشده باشد به دشواری می‌توان فهمید که کار خود را درست انجام داده‌‌اند یا نه.
اعضای گروه انتظار دارند در داخل گروه یک زنجیره فرمان (که در فرهنگ‌های سلسله مراتبی معمول است) وجود داشته باشد، در غیر این صورت رهبر گروه باید انتظار داشته باشد که افراد برای مطرح کردن کوچک‌ترین مسائل خود مستقیماً به وی مراجعه کنند.

سبک‌های ارتباطی
بسیاری از مدیران اجرایی میانی و ارشد برزیل زبان انگلیسی را به خوبی صحبت می‌کنند چرا که بسیاری از آن‌ها تحصیل‌کرده آمریکا و اروپا هستند. اما این بدان معنا نیست که همه برزیلی‌ها انگلیسی بلد هستند. بنابراین، بهتر است کمی پرتقالی برزیلی هم بلد باشید تا در خارج از مراکز تجاری بزرگ از آن استفاده کنید. سعی کنید از زبان اسپانیایی استفاده نکنید چرا که برزیلی‌ها به این می‌بالند که تنها کشور غیراسپانیایی زبان آمریکای جنوبی هستند.
ارتباطات در برزیل عمدتاً شفاهی هستند. صحبت شفاهی از نظر آن‌ها نسبت به مکاتبه مهم‌تر است. بنابراین، اگر برای آن‌ها نامه می‌فرستید حتماً به دنبال آن تماس تلفنی هم بگیرید یا قرار ملاقات حضوری بگذارید. با حرارت صحبت کردن و بیرون ریختن احساسات در برزیل نشانگر آن است که گوینده به گفته‌های خود عمیقاً باور دارد.
در برزیل فاصله خصوصی بین افراد در مقایسه با کشورهای اروپایی کمتر است و موقع صحبت کردن با افراد خیلی با آن‌ها تماس فیزیکی و چشمی دارند. آسیایی‌ها از این نوع شیوه ارتباطی زیاد خوششان نمی‌آید. کسانی که می‌خواهند با برزیلی‌ها کار کنند باید به این نکته توجه خاص داشته باشند چون تودار و متین بودن ممکن است از نظر آن‌ها حمل بر رفتار سرد و غیردوستانه بشود.
در موقعیت‌های رسمی و جدی، از شوخی کردن پرهیز کنید چون ممکن است به موقعیت‌نشناسی متهم شوید، اما در موقعیت‌های غیررسمی روزمره تا می‌توانید خوش مشرب باشید.

زنان و کسب و کار
در شرکت‌های برزیلی خیلی به ندرت خانم‌ها را در پست‌های ارشد مدیریتی می‌بینید. البته برزیلی‌ها به خانم‌های تاجر خارجی به اندازه مردان احترام می‌گذارند و به تدریج زنان برزیلی نقش پررنگ‌تری در دنیای تجارت این کشور پیدا می‌کنند.

پذیرایی
پذیرایی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی کاری در برزیل است. صرف ناهار یا شام کاری ممکن است مدت زمان زیادی (حتی بین 2 تا 3 ساعت) طول بکشد. اگر شما میزبان هستید آداب آن را رعایت کنید و سعی نکنید سر و ته قضیه را بزنید. از این موقعیت برای آشنایی بیشتر بهره ببرید و فکر نکنید که صرفاً دنباله جلسه کاری شما است. صحبت را به مسائل اجتماعی محدود کنید و اگر می‌خواهید به موضوع کاری بپردازید، تا زمان آوردن قهوه صبر کنید.
گر چه برزیلی‌ها خیلی وقت‌شناس نیستند، اما شما سعی کنید سر موقع در محلی که قرار گذاشته‌اید حاضر شوید. اکثر رستوران‌ها حدود 10% هزینه سرویس به صورت‌حساب اضافه می‌کنند ولی بد نیست بین 5 تا 10% هم انعام بدهید.

لباس پوشیدن
شکل ظاهر افراد و شیک‌پوشی در برزیل خیلی اهمیت دارد. تأثیری که در اولین دیدار روی آن‌ها می‌گذارید در برقراری ارتباط در آینده اهمیت فراوانی دارد. مردان معمولاً کت و شلوار تیره می‌پوشند. مدیران معمولاً کت و شلوار سه تکه و کارمندان دفتری کت و شلوار دو تکه می‌پوشند. لباس پوشیدن خانم‌ها کم‌تر از آقایان تابع مقررات است.

چند نکته مهم
فراموش نکنید در مراوده تجاری با برزیلی‌ها حتماً از وجود مشاوران محلی استفاده کنید.
رابطه‌ها و وابستگی‌های سـیاسی سلسله مراتب‌های سازمانی را پیچیده می‌کنند. دنبال تصمیم‌گیرندگان اصلی باشید.
در برزیل ارتباط حرف اول و آخر را می‌زند. بنابراین، تا می‌توانید روی محکم کردن روابط خود با آن‌ها کار کنید. آن‌ها از ارتباط کاری صرف استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با شما هم ارتباط دوستانه داشته باشند و هم ارتباط کاری.
جلسات کاری (به جز اولین جلسه) معمولاً بی‌تنش و غیررسمی هستند. زمان شروع و خاتمه جلسات دقیقاً طبق برنامه نیست. از صحبت‌های غیرمرتبط دوستانه در طول جلسات کاری غافل نشوید.
اگر برای جلسه دستور جلسه تهیه شده باشد احتمالاً شما تنها کسی خواهید بود که به آن توجه می‌کنید!
با ای‌میل کار انجام ندهید. حتماً بعد از ارسال ای‌میل تماس تلفنی هم بگیرید. صحبت‌های شفاهی شما از نوشته‌هایتان خیلی مهم‌تر هستند.

منبع: نشریه سازمان برتر / سال چهارم - شماره 8 - خرداد و تیر 92
نویسنده: کریم بختیاری / مستندساز و مدیر هنری شرکت رابط

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت‌های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×