رفتن به مطلب
goto847

فرهنگ کار و تجارت در سوییس- بخش دوم

پست‌های پیشنهاد شده

منبع: نشریه سازمان برتر / سال پنجم - شماره 11 - مرداد و شهریور 93
نویسنده: سعید علیمیرزایی / کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

گروه‌های کاری
همانند دیگر کشورها، سوییسی‌ها نیز از مزایای کار تیمی استفاده می‌کنند و نسبت به خطرات ناشی از بی‌توجهی به آن هشدار می‌دهند. اما بعید به نظر می‌رسد رویکرد آن‌ها نسبت به کار تیمی در دیگر کشورها مورد تأیید باشد یا درک شود.
در سوییس افراد ترجیح می‌دهند در انجام وظایفشان آزاد باشند و فردیتشان حفظ شود و کسی از بیرون در کار آن‌ها دخالت نکند یا از نزدیک بر کارشان نظارت نداشته باشد. آن‌ها معتقدند «اگر من به لحاظ فنی صلاحیت و دقت لازم را دارم، پس می‌توانم وظایفی که به من محول کرده‌اید را در حد استاندارد لازم انجام دهم».
بنابراین، ایده حضور یک رهبر گروه که بخواهد از مهارت‌های بین‌‌ـفردی خود برای ایجاد انگیزه کار تیمی در افراد استفاده کند تا بتوانند به یک هدف مشترک برسند، با این نوع نگاه سوییسی‌ها مبنی بر قبول یک وظیفه و انجام آن بدون کمک یا نظارت دیگری جور در نمی‌آید.
این رویکرد در کار تیمی زمانی مؤثر است که بتوان به همه افراد تیم اعتماد کرد که کار را در سطح عالی انجام دهند و از دانش فنی لازم برای انجام وظیفه محوله برخوردار باشند.

سبک‌های ارتباطی
سوییس یک کشور چند زبانه است و 4 زبان رسمی دارد: آلمانی سوییسی (تقریباً 70% جمعیت بومی)، فرانسه، ایتالیایی، و رومانش. همه سوییسی‌ها دست کم قادر به خواندن آلمانی سوییسی هستند و لذا این زبان به عنوان زبان مشترک مورد قبول است. بسیاری از سوییسی‌ها حداقل 2 زبان رسمی علاوه بر انگلیسی صحبت می‌کنند و به همین خاطر یکی از بزرگ‌ترین ملت‌های چند زبانه دنیا محسوب می‌شوند.
در مجموع، سوییسی‌ها طرفدار بی‌پرده صحبت کردن هستند و صراحت لهجه را بر دیپلماسی مقدم می‌دانند. آن‌ها از افراد انتظار دارند که هر چه را در فکرشان می‌گذرد راحت بیان کنند و به دنبال شیوه بیان مناسب‌تر برای پرهیز از آزرده خاطر کردن مخاطب نگردند. رمزآلود صحبت کردن (مانند ژاپنی‌ها یا انگلیسی‌ها) ممکن است در سوییس سوء تفاهم ایجاد کند و حمل بر طفره رفتن از پاسخ یا حتی دغل‌کاری شود. بهتر است حرف دلتان را خیلی صریح بزنید و آن چه بر زبان می‌رانید حرف دلتان باشد. در عین حال نباید این رویکرد صریح و بی‌پرده سوییسی‌ها را حمل بر مقابله یا پرخاشگری کرد، چرا که آن‌ها در واقع به دنبال حقیقت و پاسخی هستند که به لحاظ تجربی قابل اثبات باشد.
در سوییس مردم خیلی دوست ندارند با آشنایان جدید در مورد مسائل شخصی و خصوصی صحبت کنند و ترجیح می‌دهند صحبت‌های کاری در همان چارچوب کاری باقی بمانند. بنابراین، گپ و گفت دوستانه قبل از شروع جلسه چندان معمول نیست و بهتر است کوتاه و مختصر و به دور از شاخ و برگ‌های نمایشی صحبت کنید.
امروز حضور زنان سوییسی در عرصه کار و تجارت بسیار پررنگ‌تر شده و هر چند که حضور زنان در پست‌های ارشد مدیریتی چندان متداول نیست، اما به تدریج این مسیر در حال گشوده شدن است. بانوان خارجی در صورت داشتن صلاحیت و دانش فنی و دقت لازم می‌توانند در پست‌های ارشد سازمانی فعالیت کنند.

لباس پوشیدن
همانند آلمانی‌ها، سوییسی‌ها نیز سر کار لباس‌های شیک می‌پوشند ولی خود را به رنگ آبی سیر یا طوسی که مورد علاقه تاجران آسیایی و بریتانیایی است محدود نمی‌کنند. در محیط کار، مردان نیم تنه اسپورت و شلوار به همراه پیراهن و کراوات، و زنان لباس‌های راحت می‌پوشند. در بخش بانکی هنوز کت و شلوار و کراوات مرسوم است و اگر با بانک‌ها سر و کار دارید بهتر است شما هم جانب احتیاط را رعایت کرده و همین طور لباس بپوشید. هوا در سوییس بسیار متغیر است و باید لباس مناسب را با توجه به فصل انتخاب کنید.
پذیرایی
گر چه مهمانی‌های کاری در سوییس غیرمعمول نیست، اما به اندازه کشورهای جنوب اروپا هم متداول نیست. ممکن است شما را به ناهار یا صبحانه در بیرون منزل دعوت کنند. همانند دیگر فرهنگ‌های شمال اروپا، سوییسی‌ها نیز زندگی خصوصی و کاری را از هم جدا می‌کنند و لذا پذیرایی از مهمانان کاری را هم معمولاً در ساعات کاری انجام می‌دهند.
اگر شما را به ناهار دعوت کردند حتماً خودشان پول میز را حساب می‌‌کنند و اگر شما آن‌ها را دعوت کردید، از شما انتظار می‌رود که پول را بپردازید. سوییس یک کشور بخش‌بندی شده است و به همین خاطر سبک آشپزی در بخش‌های مختلف آن متفاوت است. صحبت در مورد غذاهای بومی هر منطقه موضوع خوبی برای گپ و گفت‌های موقع ناهار است. انعام دادن در رستوران در سوییس متداول است و معمولاً بین 5 تا 10 درصد صورت‌حساب کافی است.

نکات مهم
در سوییس تمرکززدایی و نیاز به مشورت گسترده هم در زندگی سـیاسی و هم در زندگی کاری امری حیاتی است.
از افراد انتظار می‌رود دقت و صلاحیت فنی بالایی در کارشان داشته باشند.
شرکت‌های سوییسی بسیار تمرکززدایی شده هستند و هر واحد در کار خود مستقل عمل می‌کند.
سوییسی‌ها طرفدار سیستم‌های قابل تعریف هستند که به افراد کمک می‌کنند هم نقش فردی خود در سازمان و هم رابطه خود با سازمان را بهتر بفهمند.
افراد معمولاً نسبت به سازمان خود وفادارند و تلاطم و جابه‌جایی نیرو کم‌تر در سازمان‌ها مشاهده می‌شود که این مسئله با تمایل سوییسی‌ها به نظم و هماهنگی مطابقت دارد.
سوییسی‌ها به طور کلی با تغییر راحت نیستند و لذا تغییرات باید خیلی آرام و با توضیحات کامل اعمال شوند.
برخلاف تفکر قالبی رایج، شرکت‌های سوییسی در مقایسه با شرکت‌های هم‌ترازشان در آلمان یا فرانسه، ساختار سلسله‌ مراتبی ندارند.
سوییسی‌ها از آدم‌های متظاهر خوششان نمی‌آید. نگذارید مردم فکر کنند که فکر می‌کنید آدم مهمی هستید. متانت و نگاه غیرمغرضانه دو ارزش مهم محسوب می‌شوند.
داشتن تخصص به لحاظ فنی و توانایی نشان دادن و استفاده از این تخصص بسیار مهم است. همه کاره و هیچ کاره بودن در سوییس مزیت نیست.
گر چه تصمیمات اساسی در رأس سازمان اتخاذ می‌شوند، اما مدیریت ارشد همواره تلاش می‌کند که تأیید دیگر سطوح سازمان را نیز به دست آورد چرا که این کار را برای اجرای موفقیت‌آمیز ایده‌های جدید ضروری می‌داند.
جلسات اغلب رسمی و به نوعی خشک هستند. دستور جلسه با حساب و کتاب تهیه و اجرا می‌شود.
حضور به موقع در جلسه بسیار مهم است. دیر حاضر شدن در جلسه تأثیر نامطلوبی بر تصویر حرفه‌ای شما می‌گذارد.
در جلسه در مورد موضوعی صحبت کنید که به حوزه تخصص شما مربوط می‌شود و به مسائلی که برایتان مبهم است ورود نکنید.
با آمادگی کامل به جلسه برود و به این امید نباشید که بالاخره یک جور سر و ته قضیه را هم خواهید آورد. نداشتن آمادگی تأثیر بسیار بدی روی وجهه شما می‌گذارد.
اگر دنبال دریافت پاسخ درست هستید بی‌پرده و صریح صحبت کنید. بی‌پرده و صریح بودن به معنی بی‌ادبی، پرخاشگری، مقابله، و شخصی کردن بحث نیست.
گروه‌های کاری متشکل از افرادی هستند که انتظار دارند وظایف به آن‌ها محول گردد و سپس به تنهایی و به صورت مستقل به انجام آن‌ها بپردازند.
اگر می‌خواهید از طریق کار با سوییسی‌ها ارتباط دوستانه برقرار کنید در این زمینه عجله نکنید.
سوییسی‌ها به غذا خوردن اهمیت می‌دهند و بهتر است موقع غذا در مورد کار صحبت نکنید. صبر کنید ببینید میزبان چه کار می‌کند، شما هم همان گونه رفتار کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت‌های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×